Nous programes de facturació
Us traslladem informació d’interès relativa a les obligacions de facturació per a autònoms i autònomes de la mà d’Enric Rius.
Com ja tots sabeu a aquestes alçades, ben aviat entrarà en vigor la normativa coneguda com a Verifactu, que obligarà a trametre les factures emeses en temps real a l’AEAT. Si bé és un sistema que es presenta com a voluntari, no s’escapa a ningú que la pressió per part de l’Administració Tributària serà enfocada a què tothom s’hi adhereixi.
Per aconseguir això es va fer una reforma de la Llei General Tributària que obliga les empreses de software a fabricar els seus programes en base a una estructura que els faci inviolables, és a dir, que no es pugui fer cap alteració de les factures sense que en deixi un rastre.
Aquesta obligació pren forma en una Ordre Ministerial (l’OM HAC7/1177/2024) de 17 d’octubre de 2024, que es va publicar en el BOE el 28 d’octubre de 2024 i que va entrar en vigor l’endemà. En aquesta Ordre s’estableix un marge de nou mesos perquè cap empresa ni cap distribuïdor de software pugui vendre cap producte que no compleixi amb aquests estàndards fixats pel Ministeri d’Hisenda.
Això vol dir que a partir del 29 de juliol de 2025, cap empresa de software pot oferir un programa que no compleixi aquestes condicions i que cap empresa pot adquirir un programa que no estigui d’acord amb aquesta normativa.
Comença doncs el compte enrere per la posada en marxa del nou sistema Verifactu que, insisteixo, malgrat que pels autònoms no entrarà en vigor fins a l’1 de juliol de 2026, pel que fa a les seves eines de treball (els programes) cal ja començar a preparar-se i fer els canvis necessaris donat que cap empresa de software podrà vendre i donar continuïtat a programes que no compleixin amb aquesta normativa.
Verifactu i recàrrec d’equivalència
Moltes consultes s’han fet en relació amb l’aplicació del nou Reglament Verifactu (RD 1007/2023 de 5 de desembre) a les persones autònomes que estan sotmeses al règim especial del recàrrec d’equivalència en relació amb l’IVA, donat que el mateix Reglament estableix que aquelles activitats que no estan obligades a emetre factura estan excloses del compliment d’aquestes obligacions.
Això és així perquè, efectivament, el vigent Reglament de facturació exclou en el seu article 3.1.b) de l’obligació d’emetre factures a aquelles activitats que els sigui d’aplicació el règim especial del recàrrec d’equivalència (excepte per les entregues de béns immobles subjectes i no exemptes de l’impost). Per tant, semblava que el tema era clar.
Ara bé, resulta que el mateix Reglament de facturació estableix en el seu article 26 que els contribuents de l’IRPF que determinin el seu rendiment pel mètode d’estimació directa, restaran obligats a emetre factura, sigui quin sigui el règim al qual estiguin acollits a efectes d’IVA.
Per tant, el resum seria:
- Autònom en règim de recàrrec d’equivalència a efectes d’IVA, que tributi en IRPF per estimació objectiva, no té l’obligació d’emetre factura de totes les seves operacions i, per tant, no li és aplicable el nou Reglament Verifactu, excepte en el cas que algun client li exigeixi la factura (però sols per aquesta factura).
- Autònom en règim de recàrrec d’equivalència que tributi en IRPF per estimació directa, sí que té l’obligació d’emetre factura en totes les seves operacions i, per tant,li és totalment aplicable el nou Reglament Verifactu.
Aquest criteri el podeu veure detallat en la CV 0981-25 emesa per la Direcció general de Tributs.

Enric Rius, assessor financer i fiscal

Xavier López, assessor fiscal